Get Adobe Flash player

Határtalanul

Iskolánk 432.300 forintot nyert a BGA-12-HA-01-0814 azonosítószámú Jászszentlászlóiak Szent László nyomában – természeti kincsek Erdélyben című projektjére a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt-hez benyújtott sikeres HATÁRTALANUL! Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek szóló pályázaton.

Fórum erdélyi magyarokkal

Településünkön több Erdélyből áttelepült család él. Meghívtuk őket iskolánkba, és kértük, hogy meséljenek arról; hogyan éltek Erdélyben, mi volt a Magyarországra való költözésük oka, miért pont Jászszentlászlót választották, és milyen nehézségekkel találták magukat szemben a letelepedés során.

Nagyon érdekes történeteket meséltek, felkeltették a gyerekek érdeklődését Erdély iránt. A beszélgetésbe a gyerekek aktívan bekapcsolódtak, sokat kérdeztek, és érdeklődve hallgatták a családokat, akik gyermekeiket (többen iskolánk tanulói) is magukkal hozták. A gyermekek elmondták, hogy mi a különbség a magyarországi és erdélyi oktatás között. A beszélgetés során átfogó képet kaptunk a családok Erdélyben eltöltött éveiről.  A beszélgetés végén megemlékeztünk iskolánk volt pedagógusáról, Vass Zoltánról, aki erdélyi születésű volt, és hosszú évekig tanította a falu diákjait. Koszorút helyeztünk el a neve alatt az iskola falán lévő emléktáblán.

middle

Határtalanul fakultatív tevékenység – előkészítő óra

Találkozás Sütő László fafaragó művésszel

Jászszentlászlóra települt, eredetileg Nagyváradon élő fafaragó művész munkáinak megtekintése volt a célunk. Otthonában látogattuk meg Sütő Laci bácsit, aki 1995-ben települt Jászszentlászlóra. Egészségére való tekintettel rövid időt töltöttünk nála, megcsodáltuk az eddigi munkáit. A szobrok mellett lakberendezési tárgyakat is készített, melyek otthonát díszítik. A kiállított alkotások közül mégis a legbüszkébb arra volt, amit a fia készített.

Elmesélte kalandos életútját, és sok hasznos információval látott el bennünket a szülővárosát illetően.

Előkészítő óra

2013. május 22-én a hetedik osztályosok egy négyórás előkészítő foglalkozáson vettek részt, melyen megismerték Románia természeti adottságait, a lakosság etnikai összetételét, Magyarország határain túl élő magyarok életét, létszámát, és megtudhatták az államhatáron kívül való kerülés történelmi okait. Rövid áttekintést kaphattak Erdély történetéről. A tanulók rácsodálkozhattak az erdélyi népviseletekre, a kalotaszegi, a székely, a csángó, a torockói öltözékek egy-egy darabjára. Érdekes képekkel illusztrált előadás keretében megismerkedhettek a kirándulás teljes programjával.

„Határtalanul” fakultatív előkészítő óra – rendhagyó történelemóra (honosítás)

Az utazó diákok részt vettek egy a falunkban élő, de romániai születésű férfi honosításán. Tankó Fülöp 1989-ben született Csíkszeredán. Gyimesközéplokon egy kis csángó faluban élt szüleivel és nyolc testvérével. 2008-ban megismerkedett a kiskunfélegyházi Szépe Ferenccel, aki munkalehetőséget biztosított neki. Mivel nagyon szegény családból származik, és a környéken semmiféle munkalehetőség nem volt, rövid gondolkodás után elfogadta az ajánlatot. Feladata az állatokra való figyelés, azok ápolása, gondozása. Fülöp a kíváncsiságtól hajtva vállalta el a munkát, és a mai napig itt él. Új barátokra tett szert, megszerette a lovaglást, a hagyományőrzést, amit Szépe Ferenc mutatott meg neki.

A magyar állampolgársági esküt idén tette le a helyi önkormányzat épületében tartott honosítási ünnepségen. Polyák Fanni Oláh Ibolya Magyarország című dalával köszöntötte az új állampolgárt.

A KIRÁNDULÁS

ELSŐ NAP              Jászszentlászló-Nagyvárad-Kolozsvár

Utazásunkat hajnali 4-kor kezdtük meg. A bepakolás után mindenki legnagyobb örömére csoportképet készítettünk, hogy később örömmel emlékezzünk vissza erre a csodálatos útra.

Szüleinktől könnyes szemmel búcsúztunk és lassan elindultunk a hosszú útra. Nagyváradra vezetett első utunk. Megismerkedtünk a város nevezetességeivel, megtekintettük az Állami Színházat, a Szent László Templomot és felkerestük a várat, amely igen leromlott állapotban van, és jelenleg felújítás alatt áll. Miután nem tudtunk bemenni, elkészítettük a csoportképet és meghallgattuk a várról szóló beszámolót. Nagyvárad történelmi emlékeivel sok érdekességet fedett fel előttünk.

A Zichy- barlang megismerése a nagy eső miatt kimaradt. Továbbutaztunk Kolozsvár felé. Útközben megálltunk a Király-hágónál, ahol tanulói kiselőadás meghallgatása közben csodálatos panorámában gyönyörködtünk. A cigánypaloták mellett vitt tovább az utunk. Megdöbbenést okozott a giccses forma és a túldíszítettség. Bánffyhunyadra már esőben érkeztünk. A református templom kazettás mennyezete lenyűgözött bennünket. Kolozsvárra szintén esőben érkeztünk. Megvártuk, míg eláll, felöltöztünk az előadáson használt ruháinkba, így érkeztünk a főtérre. A téren található Szent Mihály templom gótikus stílusa csodálatos látványt nyújtott, amelyet fölülmúlt az előtte álló Mátyás király lovas szobra. Előadtuk Mátyás király és a kolozsvári bíró című színdarabot. Elsétáltunk a Bánffy, majd a Rhédey- palotához ahol tanulói kiselőadás keretében meghallgattuk a beszámolókat. Újra eleredt az eső, így a Házsongárdi temetőben csak Kós Károly sírjáig jutottunk. Fáradtan érkeztünk a szálláshelyünkre, megvacsoráztunk, majd a „kérdésgenerátor” nevű feladattal számot adtunk az aznapi ismeretekről. Rajzolással, útinapló írásával és egy Szamos parti sétával zártuk a napot. Későn kerültünk ágyba.

MÁSODIK NAP            Kolozsvár- Tordai- hasadék- Marosvásárhely

Az első fárasztó nap után kipihenten ébredtünk. Reggeli után a Tordai- hasadékhoz mentünk. A szurdokvölgyet könnyedén bejártuk, az útvonal jól kiépített, függőhidak, és sziklaperemek váltogatják egymást. A túra alatt csodálatos látványban volt részünk. Marosvásárhely felé utaztunk tovább. Szakadó esőben érkeztünk, először elfoglaltuk a szállást, megvacsoráztunk, majd elindultunk a városba. Felkerestük a város nevezetességeit, az Apolló-palotát, a Bolyai Farkas Líceumot, és megálltunk a rózsák terén. Programunkat elmosta az eső. Szállásunkra visszatérve feladatlapot írtunk, totót töltöttünk, rajzoltunk, és folytattuk az útinaplót.

HARMADIK NAP         SZOVÁTA-PARAJD-KOROND-GYERGYÓSZÁRHEGY

Korán keltünk, Szovátára igyekeztünk. Az időjárás ma sem kímélt bennünket, mert ismét esett. Úgy gondoltunk nem fog ki rajtunk, hiszen akkor lemegyünk inkább a föld alá. Így jutottunk el hamarosan a közelben levő parajdi sóbányába. A bánya mélyébe külön busszal jutottunk le. Belépéskor a bánya a hatalmas csarnokai és a só csillanása különleges élmény volt számunkra. A barlang jótékony hatással van aszthmásokra és a légúti betegségben szenvedőkre. Jól teliszívtuk magunkat a sós illatú levegővel.

A kalandpark igazi megmérettetésnek bizonyult, gyorsan telt odalent az idő. A  bányából felérve szikrázó napsütés fogadott bennünket. Azonnal indultunk a Medve-tóhoz.

Szováta a Székelyföld legnépszerűbb üdülőhelye. Az ún. Sóvidék területén található, amely onnét kapta a nevét, hogy a földfelszín alatt vastag sóréteg található. A kialakult réteg alatt a víz barlangokat vájt ki, és egy ilyen barlang felszínének beomlása következtében alakult ki a legnagyobb tó,a Medve-tó. Neve arra utal, hogy alakja egy kiterített medvebőrhöz hasonlít. Fürödni sajnos nem tudtunk, mert zárva volt, pedig szívesen kipróbáltuk volna, hogy tényleg nem merülünk el a vizében. Szerencsénkre vizet sikerült szerezni, ui. munkások dolgoztak a tóban, és nagyon segítőkészek voltak. Még azt is megengedték, hogy megnézzük milyen a tó hőmérséklete. Korondon keresztül vezetett tovább az utunk, megálltunk, hogy megtekinthessük a fazekas mesterek munkáit, és vásároljunk valami kis apróságot a családnak. Estefelé érkeztünk Gyergyószárhegyre. Vendéglátóink már türelmetlenek voltak. Rövid bemutatkozás után közösen megünnepeltük a Nemzeti Összetartozás Napját. Az este további részében beszélgettünk, rajzoltunk és írtuk az útinaplót.

NEGYEDIK NAP       Gyergyószárhegy- Gyilkos-tó- Békás-szoros

Ez a nap az iskolapadban kezdődött. Lehetőségünk nyílt, hogy részt vegyünk a helyiekkel egy közös történelem órán. Érdeklődve hallgattuk a tanárnő szavait, aki a székelyek történelmének bemutatásával gazdagította ismereteinket. Utunk innen a Gyilkos-tóhoz vezetett. Elkísértek minket a Gyergyószárhegyiek is. Ez a tó Székelyföld legszebb tava, méltán érdemelte ki ezt a címet. Látványa magával ragadott. A tópartról indultunk a Kis-Cohard meghódítására. Alaposan megizzadtunk, mire felértünk a csúcsra. Fentről a Gyilkos-tó látványa örökre beírta magát az emlékezetünkbe. Szívesen eltöltöttünk volna itt egy órát, mert ezzel a látvánnyal betelni nem lehet. A hirtelen ránk zúduló esőtől gyorsan magunkhoz tértünk, megfordultunk, lassan ereszkedtünk le a hegyoldalon. Kellemesen elfáradtunk a túra során. A Békás-szorosba már busszal mentünk le, és az eső miatt nem is tudtunk szétnézni. A buszról csodáltuk meg a Békás-szoros magas sziklafalait, amelyek óriásként vettek körül bennünket. Hazafelé vettük az irányt, megszárítkoztunk, és látogatást tettünk a gyergyószárhegyi Lázár-kastélyban, amely ma művésztelepként működik. Megtekintettük az alkotók kiállított darabjait. Siettünk vissza a szállásra, hiszen  közösen vacsoráztunk a testvérosztállyal. Színesítette az esténket az egymás megismerését segítő játékos feladatok sokasága. Így jobban megismertük egymást. Baráti kapcsolatok erősödtek meg. Az este gyorsan véget ért, vendéglátóink elköszöntek, mi pedig lerajzoltuk a nap legszebb látnivalóját, és folytattuk az útinapló írását.

ÖTÖDIK NAP     Gyergyószárhegy- Farkaslaka- Segesvár- Vajdahunyad- Déva

Reggeli után első utunk a kolostortemplomhoz vezetett, ahol találkozni szerettünk volna Ervin atyával. Sajnos teendői elszólították, de azért mi a templomot megnézhettük.  Mellett található egy gyermekotthon, amelyet Böjte Csaba atya hozott létre, segítve ezzel a rászorulókat. Élelmiszert ajándékoztunk az otthon lakóinak. Fájdalmas búcsút vettünk vendéglátóinktól. Utunk folytatásaként Farkaslakán álltunk meg, leróttuk tiszteletünket Tamási Áron sírjánál, és elhelyeztük koszorúnkat. Rövid műsorral emlékeztünk meg az író életútjáról. Tovább haladva hamarosan elértük Segesvárt. Megebédeltünk, és megnéztük a kolostortemplomot. A kora esti órákban érkezünk Vajdahunyadra. A vár mindenkinek nagy élmény volt, bár egy kicsit másnak képzeltük. Az udvaron tanulói kiselőadást hallhattunk a vár történetéről, majd mindenki saját maga fedezhette fel az épület nyújtotta érdekességeket. Este volt, mire Dévára értünk. Elfoglaltuk szálláshelyünket, megvacsoráztunk, és hozzákezdtünk a feladataink elvégzéséhez. Akinek volt ereje, lemehetett focizni az udvarra. Fáradtan hajtottuk álomra fejünket.

HATODIK NAP        Déva- Arad- Jászszentlászló

Kirándulásunk utolsó napjára ébredtünk. Reggeli után először a várhoz vezetett az utunk. A gyalogút le volt zárva, mert itt is restaurálás zajlott, csak a siklóval lehetett felmenni. A meredekség láttán először félelmetesnek tűnt, de ahogy a kabin elindult ez az érzés megszűnt. Felérve szerettünk volna gyönyörködni a panorámában, de a vár tetején egy hatalmas felhő ült, ami alól nem láttunk ki. Kiselőadásból ismerhettük meg a vár történetét. Délben érkeztünk Aradra, ahol a vértanúk oszlopánál koszorúzásra és megemlékezésre került sor. Végezetül szétnéztünk a városban, és egy fagylaltozással zártuk a kirándulást. Hazafelé vettük az útirányt. Itthon már szüleink aggódva vártak bennünket, és örömmel vették tudomásul, hogy épségben, egészségben hazaérkeztünk. A kirándulás egy csoportképpel kezdődött, és azzal is ért véget.

Határtalanul! – értékelő óra

Az utazást követően itthon feldolgoztuk a kirándulás minden pillanatát. Megnéztük a kiránduláson készült képeket, levetítettük a videót, és lépésről-lépésre megosztottuk egymással a különböző helyszíneken szerzett élményeinket és tapasztalatainkat.
Kiválogattuk azokat a képeket, amelyeket az útinaplóba szeretnénk betenni. Örömmel állapítottuk meg, hogy érdemes volt dolgozni, mert mindenki jól érezte magát és sok szép emlékkel lett gazdagabb. Szétválogattuk a kirándulás során elkészült alkotásokat és kiállítást rendeztünk az iskola aulájában.

Határtalanul! – Nemzeti Összetartozás témanap

Elérkezett az év utolsó napja s egyben a pályázatunk utolsó programja. A mai nap az erdélyi kézműves mesterségek bemutatásával és kipróbálásával telik. Mindenki legnagyobb meglepetésére még kiskunmajsai Catel tévé is megjelent.
Korán reggel érkezett iskolánk egy régi tanulója Pásztor Antal, aki erdélyi kürtőskalácsot sütött nekünk. Nagymamája Romániában él, tőle tanulta és most megmutatta nekünk ezt a mesterséget.
Ilike néni a szövés szépségeibe próbált minket bevezetni, olyan szőnyeg készítését próbáltuk ki, amelyet Korondon láttunk. Akadtak közöttünk olyanok, akiknek nagyon megtetszett ez a munka, és a jövőben szeretnének vele többet foglalkozni.
Mi néptáncot tanítottunk minden osztálynak. Óránként váltották az osztályok egymást és a nap végére már az egész iskola megtanulta a táncunkat. Zárásként együtt táncoltunk.
Kellemes élményeket, és hasznos tapasztalatokat szereztünk a nap folyamán.