Get Adobe Flash player

A Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola 22 diákja és 3 kísérő tanára az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő -Határtalanul! pályázatának támogatásával a tanév végén, hatnapos kirándulás keretében, 2017. június 2-7. között Erdélyben jártak. Az osztály 770.000 forint támogatást nyert arra, hogy Erdély magyarlakta emlékhelyeit, kulturális, természeti, történelmi látnivalóit meglátogathassa, a kint élő magyarok életét, szellemi kultúráját, trianon okait és következményeit megismerje. A pályázat segítségével erősödjön a Magyarország határain belül és kívül élő magyar közösségek és testvértelepülések közötti kapcsolat, erősödjék bennük a nemzeti identitás. Alakuljon ki bennük a Magyarság értékmegőrző képessége és egymás iránti felelősségérzete

 

Előkészítő szakasz

Honosítás

A fakultatív előkészítő szakasz első programjaként részt vettünk egy család honosítási ünnepségén. Tóthfalun, Jászszentlászló testvértelepülésén élő család mind a négy tagja kérte a honosítását.

Az ünnepségen elénekeltük a magyar himnuszt, egy tanulónk verset mondott. Az ünnepélyes eskütétel előtt egy dalcsokrot adtak elő a gyerekek citerakísérettel. Az okmányok átadása után elénekeltük Oláh Ibolya-Geszti Péter: Magyarország c. dalát.

Az ünnepség végén közös fotózás következett, melyből itt látható egy pár kép.

 

Budapesti kirándulás

Fakultatív tevékenység második programjaként Budapesten ellátogattunk az Országházba, a Magyarság Házába, a "Mi magyarok" c. állandó kiállítást néztük meg. "Mit adott a világnak a magyarság, mit jelent magyarnak lenni a 21. században" című kiállítással a gyermekek magyarságtudatának erősítése volt a cél.

A Néprajzi Múzeum kiállításainak megtekintésével a gyerekek megismerhették a magyar nép hagyományos kultúráját.

 

Előkészítő órák

Egy óra Erdély történelméről

Három előkészítő órát tartottunk kollégáimmal. Rókus Róbert történelem tanár felelevenítette a gyerekekkel azokat a már tanult eseményeket, amelyek a kirándulás helyszíneihez köthetőek. Feketéné Horváth Zsuzsanna földrajz tanárral megismerkedtek Erdély természetföldrajzi jellemzőivel, minden napról külön térképet készítettek a gyerekekkel, amelyen bejelölték azokat a városokat, földrajzi helyeket, amelyeket a kirándulás alatt meg fogunk látogatni.  A harmadik előkészítő órán én tartottam, mint osztályfőnök. Átnéztük a részletes programot, a gyerekeknek kivetítettem a helyszíneket, amelyekhez ők előzetes feladatként kiadott előadásaikat ismertették a társaikkal.

 

A kirándulás

1. nap

Először megnéztük Arany János emlékmúzeumát és szülőhelyét. Rendbe tettük az előtte lévő kertet, és egy koszorút helyeztünk el a ház falán.

Ezután elmentünk megnézni a nagyváradi Székesegyházat a Kincstárt, Szent László hermájával és a sok szép, díszes kehellyel. A Székesegyház előtt elénekeltük a Szent László Himnuszt és megszépítettük a szobor környékét, majd belülről is megtekintettük ezt a csodás építményt.

Az utunk ezután a Nagy Magyar-barlanghoz vezetett. Sok dolgot tudtunk meg a valaha ott élő ősemberekről. Az előtte lévő patakban frissítettük fel magunkat.

Csucsán megnéztük az Ady emlékházat és rendbe raktuk a kertet.

 

2. nap

Először is Mátyás király szülőházát néztük meg. A házon, ami nagyon szép állapotú volt, két emléktáblát is láthattunk.

Tovább gyalogoltunk a Mátyás szoborhoz, ahol láttuk a négy hadvezért és Mátyást. Megkoszorúztuk a szobrot és elénekeltük a Mátyás mesék főcímdalát.

Ez után megnéztük a Szent Mihály templomot kívül-belül is. Nagyon tetszett nekünk a gótikus építmény, a kecses oszlopaival és szép színes üveg ablakaival. Megtudhattuk az osztálytársunk előadásából, hogy ez Erdély legmagasabb temploma a maga 90 méterével.

Elutaztunk Tordára és lementünk a Sóbányába, ahol hatalmas tömeg volt. De volt idegenvezetőnk is, aki sok érdekes dolgot mondott, mutatott nekünk. Az idegenvezetés után szabad foglalkozás volt, kb. 1 óráig. Sokan csónakáztak és óriáskerekeztek. A szabad foglalkozás után összegyűltünk és elindultunk a Tordai hasadékhoz. Szép tájakat láttunk. Rengeteg hídon átkeltünk, leértünk a patakhoz és ott egy kis pancsolás után visszaindultunk. Amint visszaérkeztünk ettünk kürtöskalácsot, ami nagyon finom volt. Majd elindultunk Torockóra a szállásra, a Gyopár panzióba. 

 

3. nap

Torockón volt a szállásunk, reggeli után megnéztük a falut. A falu közepéről indult a túránk a Székelykőhöz. 4 órás utat tettünk meg, magunk sem gondoltuk volna, hogy ilyen nehéz lesz. A fárasztó mászás után boldogan lengettük a magyar zászlót a csúcson, büszkék voltunk magunkra, hogy teljesítettük ezt a nehéz túrát.

Fagylaltozás után látogattunk el a Néprajzi Múzeumba, ahol érdekes tárlatvezetésben volt részünk. Legnagyobb sikere a székely népviseleteknek volt.

A falu közepén lévő forrásból megtöltöttük kulacsainkat és fáradtan, de lelkesen indultunk tovább.

Szovátán körbesétáltuk a Medve-tavat. A sósziklák képződményei nagyon látványosak voltak. Hosszú út után érkeztünk meg új szálláshelyünkre Gyergyószárhegyre.

Itt adtuk elő műsorunkat a Nemzeti Összetartozás Napján a gyergyószárhegyi gyerekeknek és felnőtteknek. Verses táncos műsorunkkal nagy sikert arattunk, székelyek és magyarok lelkesen együtt énekelték a műsor végén a székely himnuszt.

Az ismerkedési esten érdekes játékos feladatokon keresztül ismertük meg egymást a helyi hetedik osztályosokkal, a leendő barátainkkal.

 

4. nap

Reggeli után megnéztük a Lázár kastélyt. Bemenni nem tudtunk, de kapujában meghallgattuk a kastély tudnivalóit.

Ez után elutaztunk a gyergyói gyerekekkel a Gyilkos-tóhoz és a Kis-Cohárdhoz. Fantasztikus látvány tárult a szemünk elé. Felolvastuk a legendát is. Sok érdekes dolgot láttunk. Egy élmény számunkra ez a kirándulás. A Kis-Cohárd megmászása igen fárasztó túra volt.

A Gyilkos-tó érdekes volt számunkra, hiszen fatörzsek állnak ki belőle.

A buszos utazást nem mindenki viselte jól többünknek felkavarodott a gyomra a tekergős utakon.

A Békás-szorosba is kirándultunk, a busz levitt bennünket egy jó darabon, onnan gyalogoltunk le a Békás-szorosba. A Kis-Békás szorost is láttuk. Csodálatos volt a csobogó víz. Bazársor hátán bazársor az út mindkét oldalán.

A nap utolsó programjaként ellátogattunk a Böjte Csaba által alapított gyermekotthonba. Böjte Csaba oltalmába fogadott néhány utcagyereket, és a lakatot leverve az elhagyatott és évtizedek óta üresen álló ferences kolostorba költöztek. Az árvákat befogadó ferences rendi szerzetesnek hamar híre ment. Mára tevékenységét elismerik egész Erdélyben és Magyarországon is.

A szárhegyi otthonban három nevelő van a házban s 26 gyermek: az óvodástól a felnőtt korig. Megnéztük a szobájukat, nagyon szép és rendezett volt. Hétvégenként hazamehetnek a szüleikhez. A gyerekek együtt gondozzák a növényeket, állatokat és segítenek a háztartásban. Az iskola után megebédelnek, majd együtt tanul mindenki.

Minden gyerek tisztelettel van a nevelők és az idegenek felé is.

 

 

5. nap

Reggel kellemes meglepetéssel vártak minket az erdélyi gyerekek, akiktől fájdalmas búcsút vettünk. A busz sem könnyítette meg az elválást, mert nem akart indulni. A felnőttek és a sofőr ügyességének köszönhetően nemsokára mégis el tudtunk indulni.

Első állomásunk Korond volt, ahol lehetőségünk nyílt ajándékot venni az otthon maradottaknak.

Ez után útnak eredtünk Farkaslaka felé. Megkoszorúztuk és rendbe tettük Tamási Áron sírját. (Szerencsére nem találkoztunk farkasokkal J )

Hosszú buszozás után érkeztünk meg Segesvárral. Először megcsodáltuk a kolostortemplomot, majd megismertük a város múltját. Felmentünk a várba, melyhez sok lépcső vezetett. Meghallgattuk az építmény történetét, majd elmentünk ebédelni.

A napunk leghosszabb útja (2,5 óra) Gyulafehérvárra vezetett. Megnéztük a hatalmas várat és lerajzoltuk az egyik díszes kaput. A séta után mindenki kapott egy-egy fagyit. Ez után elindultunk az utolsó szállásunkra, ahol finom vacsora fogadott minket.

Most pedig keserédes hangulattal fogunk elaludni, mert tudjuk, hogy most utoljára alhatunk Erdély e szép területein.

 

 

6. nap

Reggeli után bepakoltunk a buszba és indultunk Vajdahunyadra. A vár kecses tornyai festői látványt nyújtottak. A várról szóló kiselőadást meghallgattuk és megkaptuk a feladatlapokat, melyeket csoportokban oldottunk meg a látnivalók és az információs táblák segítségével. A sétánk során felszedtük a figyelmetlen látogatók által eldobott, elhagyott hulladékot.

Miután bejártuk a vár minden zegzugát elindultunk Déva vára felé. Ide nem volt egyszerű a feljutás, mi a siklót választottuk. Két csoportban fértünk el a kabinban, ahol a jó idő miatt igen felmelegedett a levegő. Fent a várat körbejártuk, meghallgattuk a kiselőadást a vár történetéről, elénekeltük a Kőműves Kelemen balladáját.

Utolsó állomásunk az aradi emlékhely. Itt egy kis műsort adtunk elő, mely a tizenhárom aradi vértanúról szóló megemlékezésből és a Jaj, de búsan süt az őszi napsugára c. dalból állt. Az emlékhely megtisztítása után még a közeli parkban uzsonnáztunk és elindultunk haza felé.

 

 

Értékelő szakasz

Értékelő óra

Hazaérkezés utáni kötelező programelem az értékelő óra, ahol áttekintettük és értékeltük a megvalósult programokat, kiselőadásokat, a megvalósulás mértékét.

Feltettük a faliújságra a gyergyószárhegyi gyerekek által készített „hiányozni fogtok” plakátot.

A témanap előkészítéseként az előkészítő órán elkészített plakátokra ráragasztottuk a kinyomtatott fényképeket, a programok megvalósulásának bizonyítékait.

A kirándulásról összeállított PPT-t lejátszottuk és a fényképeket látva hozzáfűztük élményeinket.

   

 

Értékelő szakasz

Témanap

A pályázatban fakultatív tevékenységként vállaltuk, hogy az utazás után 1 teljes tanítási napban témanapot szervezünk

A Nemzeti összetartozás – HATÁRTALANUL! című témanap menete: Az első órában bemutatót tartottunk a gyerekekkel a kirándulásról: PPT bemutató segítségével kivetítettük a kint készült fényképeket, miközben a tanulók hozzáfűzték élményeiket, gondolataikat. A bemutatón az iskola tanulói és tanárai mellett a gyerekek szülei is részt vettek. A regionális Catel tv felvételt készített a bemutatóról. Ezek után a gyerekek eltáncolták a Nemzeti Összetartozás műsorának záró produkcióját és elénekeltük a Székely Himnuszt.

Ezek után a felső tagozatos tanulók lovaglással, íjazással, erdélyi sütemény sütéssel, erdélyi motívum varrással és erdélyi tánclépések tanulásával töltötték az egész délelőttöt. A visszajelzések alapján az iskola tanulóinak tetszett a témanap, melyet kolléganőimmel megpróbáltunk változatássá tenni.

     

 

Határtalanul! - Összefoglaló videó 2 percben

A képeket nagyobb méretben [ITT] tudják megtekinteni.

Szeretnénk megköszönni támogatóinknak az utazáshoz nyújtott minden nemű segítséget!

 

Kereső

E-Napló belépés

Programok / Pályázatok